Connect with us

Тенденции в дигиталния маркетинг отвъд пандемията

Тенденции в дигиталния маркетинг

Бизнес

Тенденции в дигиталния маркетинг отвъд пандемията

Никой не може да каже със 100% сигурност как ще изглежда бъдещето на маркетинга, но има тенденции, които вече са набрали сериозна скорост, защото тактиките и технологиите зад тях са показали недвусмислени резултати.

Всяка следваща година става все по-сложна за бизнеса. Новите технологии все повече ускоряват оформянето на тенденции в дигиталния маркетинг, които определят кои бизнеси ще бъдат успешни през следващите 5 до 10 години.

За да направим солиден маркетингов план, е важно да знаем накъде се насочваме дългосрочно.

Никой не може да каже със 100% сигурност как ще изглежда бъдещето на маркетинга, но има тенденции в дигиталния маркетинг, които вече са набрали сериозна скорост, защото тактиките и технологиите зад тях са показали недвусмислени резултати.

И понеже онлайн бизнесът е глобален по своята същност, никой не би могъл да пренебрегва тези трендове, особено ако иска да остане на бизнес небосклона в идните години.

Тенденции в дигиталния маркетинг

Изкуствен Интелект

Изкуственият интелект(AI) и машинното обучение(ML) стават все по-популярни в цял свят. Почти всички бизнес сектори предприемат мерки за прилагане на AI в различни области. Маркетингът не прави изключение. Статистиката показва, че в началото на 2020 г. над 50% от търговците ще внедрят AI или ML под някаква форма.

Маркетолозите използват AI по много причини, но най-важната е да създадат своя собствена ниша на пазара, като таргетират супер специфична и динамична аудитория потребители.

Конкуренцията в онлайн бизнеса е все по-ожесточена и AI може да бъде ключът, с който маркетолозите да се разграничат от конкурентите си.

Един от най-големите фактори, който трябва да се вземе предвид, за да се открои даден бизнес на пазара е персонализацията и тези, които използват AI за целта, може да се окажат новите лидери.

Програматик реклами

Програматик рекламата е начин за автоматично провеждане и оптимизиране на дигитални кампании, вместо да се купува директно от медиите.

Той е предназначен да замени човешките преговори с машинно обучение и AI оптимизация. Целта е да се увеличи ефективността и прозрачността както за рекламодателя, така и за издателя.

Това се прави чрез търгове в реално време, където рекламите се купуват по същото време, когато посетителят зарежда уебсайт.
Програматик рекламата съществува в широк спектър от цифрови канали, включително дисплей, мобилни приложения, видео и социални медии.

Преди години програматик рекламата беше предназначена за по-големи бюджети и медийни агенции, но вече съществуват различни инструменти за дигитален маркетинг, които дават на по-малките компамнии по-евтин достъп до технологията и им предлага възможността да се конкурират с по-големи марки, без да преминават през скъпи посредници и без да имат нужда от големи бюджети.

Традиционните офлайн канали също са на път да се дигитализират. Програматик рекламите вече стигат до екрани на автогари, търговски центрове и билбордове.

Персонализация

Това е тенденция номер едно в дигиталния маркетинг за последните 10 и повече години.

Изследванията показват, че когато опитът с пазаруването е силно персонализиран, клиентите посочват, че са 110% по-склонни да добавят допълнителни артикули в кошниците си и с 40% по-вероятно да похарчат повече, отколкото са планирали.

Маркетинговата персонализация, известна още като персонализиран маркетинг или индивидуален маркетинг, е практиката да се използват и анализират данни за да се таргетират конкретни потребители.

Този метод се различава от традиционния маркетинг, който предимно разчиташе на достигането до максимален брой потенциални клиенти, за да спечели малък брой клиенти.

С билбордове, телемаркетинга, директен мейлинг и други, традиционният маркетинг набляга на количеството съобщения, а не толкова тяхната значимост.

В момента анализирането на данните е добило много голяма сложност и данните за таргетиране на индивидуални потенциални клиенти са в огромни количества.

Днес търговците се възползват от тези възможности, за да доставят на потенциалните си клиенти най-подходящото послание в идеалния момент.

Ето и малко статистика:

  • 63% от потребителите са силно отегчени от генерализираните рекламни послания.
  • 80% казват, че е по-вероятно да правят бизнес с компания, ако тя предлага персонализирани изживявания.
  • 90% твърдят, че намират персонализацията за атрактивна

а защо клиентите харесват персонализацията?

  • Получават подходящо съдържание.
  • Напомнят им за скорошната история на сърфиране
  • Пполучават ценни предложения
  • Получават информация, точно когато имат нужда от нея

Маркетинг автоматизация

Всички организации имат едно и също желание: по-високи приходи и по-бърз растеж на по-ниска цена. Но много от тях се задухват в организирането на своите хора, процеси и технологии, за постигането на тези цели.

Маркетинговата автоматизация решава този проблем. Той позволява на компаниите да рационализират, автоматизират и измерват маркетингови активности, така че да могат да увеличат оперативната ефективност и да увеличат по-бързо приходите си.

Маркетинг автоматизацията е една от най-бързо развиващите се технологии, според прогнозата на Marketing Automation Technology Forecast, 2017 — 2023.

До преди няколко години платформите за маркетинг автоматизация бяха използвани само в големи предприятия.

Днес тези инструменти са вече достъпни малкия и средния бизнес. Автоматизирането на маркетинга вече не е лукс, а необходимост.

Маркетолозите използват софтуер за маркетинг автоматизация, за да достигнат до най-заинтересованите клиенти.

Видео маркетинг

Като визуален вид, хората намират видеоклиповете за по-ангажиращи, по-запомнящи се и по-популярни от всеки друг тип съдържание.

Видеото като средство за разказване на истории и реклама също не е просто един от вариантите — то е необходимост. Ако искате да увеличите конвертирането и органичното достигане до повече потребители, стратегията с видео маркетинг е най-добнрия начин да го направите.

  • Hubspot установява, че 78% от хората гледат онлайн видеоклипове всяка седмица, докато 54% гледат видеоклипове всеки ден.
  • Изследванията на Google показват, че 6 от 10 души предпочитат да гледат онлайн видеоклипове, отколкото телевизия.
  • YouTube заявява, че нейните потребители гледат повече от 1 милиард часа видео всеки ден в платформата.

За да отговорят на това нарастващо търсене, Facebook, Instagram, Twitter и LinkedIn постваиха силен фокус на видеосъдържанието и създадоха нови слотове за реклами, подходящи за видео, като излъчване на живо и сторита.

В същото време популярността на видео-базираните платформи като YouTube, Snapchat и Tik Tok буквално избухна и ги превърна в двигател на онлайн потреблението на видео.

Микро инфлуенсъри

Микроинфлуенсър е човек, който има между 1000 и 100 000 последователи. Микроинфлуенсърите се фокусират върху конкретна ниша или област и обикновено се считат за експерти в даден пазарен отрасъл или тема.

Със своя по-скромен произход и персонално отношение, микро инфлуенсърите са по-способни да се свържат значимо със своята аудитория. Те комуникират на лично ниво и разбират по-добре проблемите на своите последователи.

Хората често ги следват, защото са се сблъсквали с подобни проблеми и са привлечени от инфлуенсърите, които са ги преодолели.

Така че когато (микро) инфлуенсърите им препоръчват нещо, хората приемат това като дума на експерт.

Предимствата на микро инфлуенсърите са в

  • по-тесни пазари на ниши
  • по-високи проценти на конверсия
  • Достъпност
  • По-високи нива на ангажираност

Микроинфлуенсърът, за разлика от звездите или по-големите инфлуенсъри, често имат много хомогенна публика.

Микроинфлуенсърите имат по-силни взаимоотношения със своите последователи от типичния инфлуенсър.

Микро Моментите

Една от най-новите тенденции в дигиталния маркетинг са именно микро моментите. Наложена от променящият се начин на живот на хората и огромното разнообразие от продукти, услуги и съдържание, до които всеки има достъп директно от своя смартфон.

Микро-моменти възникват, когато хората инстинктивно се обръщат към устройство — все повече към смартфона си — за да действат според необходимостта да научат нещо, да направят нещо, да открият нещо, да гледат нещо или да купят нещо.

Това са моменти, когато хората имат силни намерения да направят нещо, когато се вземат решения и се оформят предпочитания. В тези моменти очакванията на потребителите са по-високи от всякога. Мощните компютри, които носим в джобовете си, са ни обучили да очакваме марките веднага да осигурят точно това, което търсим, когато го потърсим. Искаме нещата да са точни и искаме и да се случват бързо.

Именно затова, да доставим правилното рекламно съобщение на правилния човек в точния момент е толкова важно.

Гласово търсене

Все повече хора търсят информация онлайн използвайки малкото микрофонче в полето за търсене.

Гласовото търсене е технология за разпознаване на реч, която позволява на потребителите да търсят, като произнасят думи на глас, вместо да ги въвеждат в поле за търсене. Голямото разпространението на смартфони и други мобилни устройства увеличва бързо използването на гласовото търсене.

Google твърди, че 41% от възрастните и 55% от тийнейджърите използват гласово търсене ежедневно. И според скорошно проучване на Microsoft, това са най-често срещаните начини, по които хората използват дигитални асистенти:

  • 68% търсят бързи факти
  • 65% търсят упътвания
  • 47% търсят бизнес
  • 44% проучват продукти или услуги

Маркетинг чрез съдържание

За всеки бизнес настоящите и потенциални клиенти, както и членовете на аудиторията искат ценно и полезно съдържание от вашия бизнес. Това съдържание трябва да достигне до членовете на аудиторията по начин, който да бъде естествен и ненатрапчив, а не като спам.

Ефективният маркетинг чрез съдържание може да направи точно това — и в резултат да увеличите реализациите, да подобрите познаваемостта и доверието за марката, да увеличите приходите, да се утвърдите като лидер в своя бранш.

Маркетингът чрез съдържание е една от тенденциите в дигиталния маркетинг, които носят много позитиви, но и е една от най-скъпите и трудни за реализация на високо ниво (това не е вашия личен блог за рецепти или споредични рилсове в Instagram).

Това е и причината да бъде много актуална тема в дигиталния маркетинг.

Голямата причина за популярността му е свързана с ефективността му в привличането и направляването на трафика. Това позволява на компаниите да създадат доверие чрез акта за споделяне на информация безплатно. А доверието може бързо да придвижва потенциалните клиенти надолу във фунията за продажби, дори съдържанието ви да не е създадено с конкретна цел за популяризиране на продукт или услуга.

  • Маркетингът чрез съдържание е 3 пъти по-ефективен за привличане на потенциални клиенти, отколкото изходящия маркетинг.
  • 60% от търговците на дребно използват стратегии за маркетинг чрез съдържание.
  • 56% от бизнесите по света възнамеряват да харчат повече за създаване на съдържание.
  • 73% от бизнесите имат специално назначен служител, който да менажира създаването на съдържание.
  • 72% от компаниите казват, че маркетингът на съдържание увеличава потенциалния им пазар и възможности.
  • Повече от 80% от търговците планират да харчат повече за маркетинг на съдържание.
  • 92% от търговците и бизнеса отчитат съдържанието като ценен бизнес актив.

Омниканален маркетинг

Omnichannel маркетинг се отнася до многоканалния подход за продажби, който предоставя на клиента унифицирано изживяване при пазаруване. Тази тенденция в дигиталния маркетинг е много силна и широко възприета.

Независимо дали клиентът пазарува онлайн от настолен компютър смартфон или във физическия магазин, изживяването за клиента трябва да е едно и също.

Разликата между Omni-Channel и Multi-Channel

В многоканална среда потребителят има достъп до различни комуникационни опции, които не са непременно синхронизирани или свързани. Въпреки това, по време на омниканално изживяване има не само множество канали, но каналите са свързани, така че можете да се движите безпроблемно между тях.

Всички омниканални преживявания използват множество канали, но не всички многоканални преживявания са омниканални.

Можете да имате невероятен имейл маркетинг, ангажиращи кампании в социалните медии и добре проектиран уебсайт, но ако не работят заедно, това не е омниканален маркетинг.

Създаденото от потребителите съдържание

Създаденото от потребителите съдържание (UGC) е убийствен актив за марки и бизнеси, които искат да растат онлайн.

UGC е достъпен начин за споделяне на висококачествено съдържание, което генерира продажби за вашата марка — това е еквивалентът препоръката от уста на уста.

Всъщност 55% от потребителите се доверяват на генерирано от други потребители съдържание повече от всяка друга форма на маркетинг. Това прави тази тактика сигурен начин да увеличите продажбите си и да подобрите лоялността към марката си.

Брандинг

Брандирането по дефиниция е маркетингова практика, при която една компания създава име, символ или дизайн, който лесно може да бъде идентифициран като принадлежащ на компанията.

Интернет внася много нови предизвикателства за изграждане и налагане на бранд и така дигиталния брандинг се превръща в една от основните тенденции в дигиталния маркетинг.

Брандирането е може би най-важно за бизнеса поради общото въздействие, което оказва върху вашата компания. Брандирането може да промени начина, по който хората възприемат вашата марка, може да стимулира създаването на нови бизнес възможности и да повиши популярността на марката.

Семантично свързани ключови думи (Съвременнa SEO)

Семантиката е клон на лингвистиката, занимаващ се с извеждането на значение от думите. Семантично свързани ключови думи са просто думи или фрази, които са свързани помежду си концептуално.

Алгоритъмът на Google за семантично търсене използва смислово свързани с темата ключови думи и синоними, за да показва на хората на възможно най-добрите резултати въз основа на тяхното намерение.

От гледна точка на SEO, изследването и оптимизацията за семантично (смислово, тематично) свързаните ключови думи означава да се съсредоточите върху поведението и крайните цели на вашия клиент, а не върху идеалното за вас придвиждане на клиента в сайта ви.

Бизнесът често изпитва несъответствие между това, което клиентите искат, и това, което вие очаквате те да мислят или правят.

Затова при създаването на съдържане вече не е толкова важно да наблягаме прекомерно на ключовите думи, а на темите и смисълът.

От друга страна, създаването на съдържание, което е наистина полезно за клиента и покрива дадена тема достатъчно детайлно, няма как да не съдържа в себе си и ключовите думи, които са важни за потребителя.

Обобщение

Пандемията промени начина, по който потребителите взаимодействат с марките – тя накара много тенденции в дигиталния маркетинг да се адаптират бързо и потребителите реагираха. Сега се движим към още по-иновативен, интерактивен и автоматизиран дигитален свят.

Кънтри Мениджър, Retargeting.biz България. Експерт по развитие на онлайн бизнес и дигитални брандове. Експерт в областта на маркентинг, ритейл, B2B, финанси и мениджмънт, компютърни и облачни технологии. Опит с компании, като CNSYS, Adidas, Peek & Cloppenburg, Tom Tailor, Mexx, Oviesse, Salsa Jeans.

Още от Бизнес

To Top