Бизнес
Омниканален маркетинг: Дали е за Вас?
Днес потребителите използват множество канали при избора, сравнението и покупката на продукти. Тези канали нямат поредност и клиентите ги използват хаотично, прескачайки от канал в канал.
Какво е омниканален маркетинг
Да си представим Иван , който има нужда от нов смартфон. Преглеждайки моделите на любимата си марка, той проверява различни сайтове, които предлагат нейни модели. За да получи повече информация гледа ревюта на модела на който се е спрял, а след работа отскача до близък магазин, за да види модела и на живо. Споделя впечатленията си с приятели, разглежда други сходни модели, ревюта в социални мрежи и говори с приятели, които вече имат такъв модел.
Пътуването на Иван до покупката може да има безброй различни варианти. Ето затова е важно да останем близо до клиента и поставим офертите си пред очите им в различни канали и то в правилния момет.
Именно това е омниканалния маркетинг подход. Той разчита изключително на технологии за автоматизация и персонализация.
Как да разберем кой продукт е харесал Иван, как да му напомним и представим допълнителна информация, как да го информираме своевременно, когато въпросния продукт е в промоция?
Отговорът на тези предизвикателства е маркетинг автоматизацията по множество канали.
Маркетинг автоматизация
Маркетинговата автоматизация е свързана с използването на софтуер за автоматизиране на маркетинговите дейности. Много маркетингови отдели автоматизират повтарящи се задачи като маркетинг по имейл, публикуване в социални медии и дори рекламни кампании — не само с цел ефективност, но и така могат да осигурят значително по-добре персонализирано съдържание за своите клиенти. Технологията за маркетинг автоматизация улеснява тези задачи.
Традиционен маркетинг спрямо съвременни стратегии
Традиционно, търговците (не само онлайн)до голяма степен считат изпълнението на маркетинг стратегиите си по-скоро като поредица от микрокампании, отколкото като единно свързано и насочено изживяване за купувача. Този начин на работа често се оправдава с начина, по който разделяме натоварването на маркетинговия екип по специализации като имейл, уебсайт, мобилен маркетинг, социални медии, физически магазини и др. Въпреки че тези специализации могат да продължат да осигуряват резултати, съвременните успешни маркетингови стратегии до голяма степен вече зависят от създаването на взаимо-свързано, персонализирано клиентско изживяване по множество свързани помежду си канали, което на практика е омниканалния подход. Тези стратегии създават допирни точки между интересите на потребителя и на търговеца.
Днес потребителите използват множество канали при избора, сравнението и покупката на продукти. Тези канали нямат поредност и клиентите ги използват хаотично, прескачайки от канал в канал.
За кого е маркетинг автоматизацията
Преди доста години ми се наложи да представя идеи за реализиране на омниканална стратегия и трудностите бяха много, да не говорим, че технологиите за това, тогава ги нямаше и необходимите инвестиции бяха огромни. Сега съм много развълнувана, колко достъпни са вече и как почти всяка компания може да ги имплементира бързо и ефикасно.
Според Salesforce
Маркетинговата автоматизация е процесът на използване на технологията за рационализиране на маркетинговите усилия и за тяхното по-ефективно използване. Той използва една платформа за автоматизация, за да управлява всеки аспект на всяка кампания от едно и също място, включително, но не само маркетинг по имейл и социални медии, мобилни съобщения и управление на реклами.
Според Hubspot
Eфективна маркетингова автоматизация е като отглеждане на градина. Нуждаете се от плодородна почва, узряла за растеж. Нужни са ви семена, за да сеете. И имате нужда от вода и светлина, за да отгледате тези семена в буйно, цъфтящо растение. С добрата маркетингова автоматизация е по-лесно да се привлекат потенциални клиенти (разсад) достатъчно добре, за да се получат лоялни клиенти, които поръчват редовно (буйно, пълноценно растение).
Персонализация
Персонализацията е една от най-големите маркетингови тенденции в момента (2021).
Колкото по-адаптирани към всеки отделен потребител можете да направите вашите послания, рекламни съобщения или продуктови предложения, толкова по-добри резултати ще получите.
Това е важно, защото обикновено отнема време, за да създадете лоялни клиенти.
Хората ще взаимодействат с вашата марка няколко пъти, преди да закупят. Те ще преминат през поредица от етапи, за да научат за това как можете да им помогнете и кои от вашите продукти харесват най-много.
Автоматизацията може да помогне за това. Тя би следвало да увеличи способността ви да персонализирате кампаниите със светкавична скорости или с други думи, в реално време.
Имейл Маркетинг Автоматизация
Нека разгледаме един онлайн магазин. Най-простия пример за маркетинг автоматизация е автоматичен имейл до клиенти, които са изоставили количките си без да направят поръчка.
Много клиенти обаче не достигат до добавяне на продукт в кошницата и напускат магазина. Съвременните платформи за маркетинг автоматизация предлгат огромни възможности за ретаргетиране на посетителите на вашия онлайн магазин при най-различни техни действия — от регистрацията и разглеждане на даден продукт до покупката.
Маркетинг Автоматизация при онлайн рекламата
Статистиката показва, че 70% от клиентите добавили продукт в кошницата, няма да завършат покупката. Какво ни остава ако клиентът не се е регистрирал с имейл и няма как да му изпратим напомняне?
Кампаниите в социални и дисплейни мрежи, насочени към посетители, които са изоставили своята количка на вашия онлайн магазин отдавна не са вече новост. Нещо повече, маркетинг автоматизацията може да включва по-задълбочен анализ поведението на потребителите, анализирайки най-различни сигнали от поведението им, за да филтрира най-заинтересованите клиенти и да им покаже най-подходящите за тях продуктови препоръки.
И тъй като платформите за маркетинг автоматизация често са задвижвани от изкуствен интелект, ще ви бъде трудно да ги излъжете. Алгоритъмът им знае много добре какви действия и в каква последователсност най-често водят до покупка.
Предизвикателствата
Според проучването топ предизвикателствата при имплементиране на софтуер за маркетинг автоматизация са самото създаване на автоматизациите, интеграцията с даден уебсайт, сложността и съдържанието за кампаниите.
Колкото и да е усъвършенствана една платформа за маркетинг автоматизация, тя все пак изисква да бъде конфигурирана по подходящ начин, за да отговори на спецификите на даден бизнес.
Изпълнение на много платформи
Създаване на оммниканална стратегия използвайки множество платформи не е лесна задача и крие много подводни камъни. Затова и повечето наложени платформи за маркетинг автоматизация покриват повече канали, като помагат за интегрирането на данните между тях и извличане на максимално реалистични прогнози за поведение и предпочитанията на потребителите.
Добрата имплементация
Тя трябва да обгръща процесите в дадена компания, но и да внася нови добри практики.
Работи ли наистина?
Големият търговец на дребно в САЩ Target се радва на най-доброто си тримесечие през второто тримесечие на 2020 г., с увеличение на продажбите от 24,3%, а цифровите продажби нарастват със 195%. Той спечели пазарен дял от всички свои физически конкуренти благодарение на интеграцията на физическо и цифрово — омниканал. Target откри, че потребителите използващи множество канали харчат четири пъти повече от потребителите само в магазините и 10 пъти повече от потребителите само за цифрови. През този период повече от три четвърти от техните онлайн продажби бяха изпълнени от техните магазини, комбинация от цифрова и физическа, която изискваше безпроблемна координация на веригата за доставки. (Източник: Защо Омниканалния подход ще дефинира търговията на дребно през 2021 г., — Institute for Management Development, Switzerland-Singapore)
Маркетинг Автоматизация за онлайн търговията
Внедрявайки софтуер за маркетинг автоматизация всеки онлайн бизнес може да освободи време, за да се съсредоточи върху стратегията и да не се губи време в изпълнение на рутинни задачи.
Много платформи предлагат аналитикс, за да получите богата, подробна картина на поведението на потенциалните клиенти, а също и обобщена картина с информация на високо ниво, за по-бързо и ефективно вземане на решения.
Персонализацията и последващите (ретаргетинг по различни канали) кампании увеличава ангажираността и лоялността към марката, като позволява и разгръщане на по-широки омниканални маркетингови кампании.
Не на последно място софтуерното управление да ва големи възможности за автоматизирана оптимизация, подобрено таргетиране, а оттам и подобряване на възвръщаемостта.
Така може по-точно да разберем динамиката на търсенето и резултаттите и да планираме по-точно бъдещите си инвестиции.