Connect with us

Какво е Маркетинг Автоматизация

Какво е маркетинг автоматизация

Бизнес

Какво е Маркетинг Автоматизация

Какво е Маркетинг Автоматизация

Маркетинговата автоматизация е свързана с използването на софтуер за автоматизиране на маркетинговите дейности. Много маркетингови отдели автоматизират повтарящи се задачи. Това са имейл маркетинг, публикуване в социални медии и рекламни кампании . Правят го не само за ефективност, а също за осигуряване на персонализирано съдържание за своите клиенти.

Технологията за маркетинг автоматизация улеснява тези задачи.

Традиционен маркетинг спрямо съвременни стратегии


Традиционно, търговците (не само онлайн) до голяма степен считат изпълнението на маркетинг стратегиите си като поредица от микрокампании. Този начин на работа често се оправдава с начина, по който разделяме натоварването на маркетинговия екип. Специализациите са например имейл маркетинг, уебсайт оптимизация, мобилен маркетинг, социални медии, физически магазини и др.

Въпреки че тези специализации могат да продължат да осигуряват резултати, съвременните успешни маркетингови стратегии вече зависят от създаването на взаимо-свързано, персонализирано клиентско изживяване по множество свързани помежду си канали. Това е омниканалния подход. Тези стратегии създават допирни точки между интересите на потребителя и на търговеца. 

Днес потребителите използват множество канали при избора, сравнението и покупката на продукти. Тези канали нямат поредност и клиентите ги използват хаотично, прескачайки от канал в канал. 

Какво е омниканален маркетинг

Да си представим Иван , който има нужда от нов смартфон. Преглеждайки моделите на любимата си марка, той проверява различни сайтове, които предлагат нейни модели. За да получи повече информация гледа ревюта на модела на който се е спрял, а след работа отскача до близък магазин, за да види модела и на живо. Споделя впечатленията си с приятели, разглежда други сходни модели, ревюта в социални мрежи и говори с приятели, които вече имат такъв модел.

Пътуването на Иван до покупката може да има безброй различни варианти. Ето затова е важно да останем близо до клиента и поставим офертите си пред очите им в различни канали и то в правилния момет.

Именно това е омниканалния маркетинг подход. Той разчита изключително на технологии за автоматизация и персонализация.

Как да разберем кой продукт е харесал Иван, как да му напомним и представим допълнителна информация, как да го информираме своевременно, когато въпросния продукт е в промоция? 

Отговорът на тези предизвикателства е маркетинг автоматизацията по множество канали.

Предизвикателства на маркетинг автоматзиацията
Предизвикателства на маркетинг автоматзиацията

За кого е маркетинг автоматизацията

Преди доста години ми се наложи да представя идеи за реализиране на омниканална стратегия и трудностите бяха много, да не говорим, че технологиите за това, тогава ги нямаше и необходимите инвестиции бяха огромни. Сега съм много развълнуван, колко достъпни са вече и как почти всяка компания може да ги имплементира бързо и ефикасно.

Според Salesforce

Маркетинговата автоматизация е процесът на използване на технологията за рационализиране на маркетинговите усилия. Става дума за използване на единна платформа за автоматизация, за управление на кампаниите от едно място. Това могат да бъдат, имейл маркетинг и социални медии, мобилни съобщения и управление на реклами.

На човешки език

Представете си поточна линия за производство с много операции.

Ще отнеме време докати първия продукт мине през всички операции и накрая се превърне в готов за използване продукт, но веднага щом първия продукт достигне до края на поточната линия, започвате да получавате нови продукти буквално един след друг.

Същото е и с клиентите.

Персонализация

Персонализацията е една от най-големите маркетингови тенденции.

Колкото по-адаптирани към всеки отделен потребител можете да направите вашите послания, рекламни съобщения или продуктови предложения, толкова по-добри резултати ще получите.

Това е важно, защото обикновено отнема време, за да създадете лоялни клиенти.

Хората ще взаимодействат с вашата марка няколко пъти, преди да закупят. Те ще преминат през поредица от етапи, за да научат за това как можете да им помогнете и кои от вашите продукти харесват най-много.

Автоматизацията може да помогне за това. Тя би следвало да увеличи способността ви да персонализирате кампаниите със светкавична скорост и в реално време.

Имейл Маркетинг Автоматизация

Нека разгледаме един онлайн магазин. Най-простия пример за маркетинг автоматизация е автоматичен имейл до клиенти, които са изоставили количките си без да направят поръчка.

Много клиенти не достигат до добавяне на продукт в кошницата и напускат магазина. Съвременните платформи за маркетинг автоматизация предлгат огромни възможности за ретаргетиране на посетителите на вашия онлайн магазин при най-различни техни действия — от регистрацията и разглеждане на даден продукт до покупката.

Маркетинг Автоматизация при онлайн рекламата

Статистиката показва, че 70% от клиентите добавили продукт в кошницата, няма да завършат покупката. Какво ни остава ако клиентът не се е регистрирал с имейл и няма как да му изпратим напомняне?

Кампаниите в социални и дисплейни мрежи (Facebook, Google реклами), насочени към посетители, които са изоставили своята количка на вашия онлайн магазин отдавна не са вече новост. Нещо повече, маркетинг автоматизацията може да включва по-задълбочен анализ поведението на потребителите, отчитайки най-различни сигнали от поведението им, за да филтрира най-заинтересованите клиенти и да им покаже най-подходящите за тях продуктови препоръки.

И тъй като платформите за маркетинг автоматизация често са задвижвани от изкуствен интелект, ще ви бъде трудно да ги излъжете. Алгоритъмът им знае много добре какви действия и в каква последователсност най-често водят до покупка.

Предизвикателствата

Според проучването топ предизвикателствата при имплементиране на софтуер за маркетинг автоматизация са самото създаване на автоматизациите, интеграцията с даден уебсайт, сложността и съдържанието за кампаниите.

Колкото и да е усъвършенствана една платформа за маркетинг автоматизация, тя все пак изисква да бъде конфигурирана по подходящ начин, за да отговори на спецификите на даден бизнес. 

Изпълнение на много платформи

Създаване на оммниканална стратегия използвайки множество платформи не е лесна задача и крие много подводни камъни. Затова и повечето наложени платформи за маркетинг автоматизация покриват повече канали, като помагат за интегрирането на данните между тях и извличане на максимално реалистични прогнози за поведение и предпочитанията на потребителите.

Добрата имплементация

Тя трябва да обгръща процесите в дадена компания, но и да внася нови добри практики.

Работи ли наистина?

Големият търговец на дребно в САЩ Target се радва на най-доброто си тримесечие през второто тримесечие на 2020 г.. Увеличение на продажбите с 24,3%. Дигиталните продажби нарастват със 195%. Той спечели пазарен дял от всички свои физически конкуренти благодарение на интеграцията на физическите и дигиталните си канали за продажби — омниканална стратегия.

Target открива, че потребителите използващи множество канали харчат четири пъти повече от купувачите във физическите им магазини и 10 пъти повече онлайн.

(Източник: Защо Омниканалния подход ще дефинира търговията на дребно през 2021 г., — Institute for Management Development, Switzerland-Singapore)

Маркетинг Автоматизация за онлайн търговията

Внедрявайки софтуер за маркетинг автоматизация всеки онлайн бизнес може да освободи време, за да се съсредоточи върху стратегията. Така не се губи време в изпълнение на рутинни задачи.

Персонализацията и последващите (ретаргетинг по различни канали) кампании увеличава ангажираността и лоялността към марката. Това позволява разгръщане на по-широки омниканални маркетингови кампании.

Не на последно място софтуерното управление дава големи възможности за автоматизирана оптимизация, подобрено таргетиране, а оттам и подобряване на възвръщаемостта.


Така може по-точно да разберем динамиката на търсенето и резултаттите и да планираме по-точно бъдещите си инвестиции.

Кънтри Мениджър, Retargeting.biz България. Експерт по развитие на онлайн бизнес и дигитални брандове. Експерт в областта на маркентинг, ритейл, B2B, финанси и мениджмънт, компютърни и облачни технологии. Опит с компании, като CNSYS, Adidas, Peek & Cloppenburg, Tom Tailor, Mexx, Oviesse, Salsa Jeans.

Още от Бизнес

To Top