Бизнес
Дигитален маркетинг: Дали е за теб?
Знаете ли, че изцяло дигиталните марки (такива, които са създадени онлайн) привличат значително внимание на инвеститорите в днешно време?
Дигиталните марки са нарастващ дял от новите играчи на пазара, като представляват 15 процента от новите еднорози, финансирани през 2020 г., спрямо 10 процента през 2019 г. и 5 процента през 2018 г.
Според публикация на mckinsey.com, те растат средно три пъти по-бързо от редовия онлайн ритейлър, а най-бързо развиващите се сред тях са се увеличили приходите си от 50 милиона до 1 милиард долара за период от четири до осем години.
Това е показателно колко важен е дигиталният маркетинг в момента.
Може би някои от вас вече са запознати с основите на дигиталния маркетинг или дори се занимавали с маркетинг или реклама в социалните медии. Дигиталният маркетинг обаче има много елементи и всички те се променят с бързи темпове. Това прави трудно научаването на всичко, от което се нуждаете, за да изградите кариера в дигиталния маркетинг.
И така,
Какво е дигитален маркетинг?
Дигиталният маркетинг обхваща всички маркетингови дейности, които се извършват онлайн. Неговата важност за ангажиране на повече потенциални клиенти нараства всяка година, тъй като все повече хора използват интернет, за да информация, комуникация, работа и пазаруване.
Според Digital 2022: Global Overview Report броят на хората, използващи интернет, е 4,95 милиарда. Това е почти 63 процента от населението на света! Увеличаването на използването на мобилни устройства също продължава, като 5,31 милиарда души вече използват телефоните си за достъп до интернет.
Това са много потенциални клиенти, до които можете да достигнете онлайн и работата на специалистите по дигитален маркетинг е да измислят и изпълняват дигитални кампании, които правят точно това.
Мястото, от което да започнем, когато говорим за дигитален маркетинг, е разнообразието от налични дигитални канали. Има няколко основни канала за дигитален маркетинг, които можете да използвате за привличане на трафик, ангажиране на потенциални клиенти и продажби.
- Маркетинг в социалните медии: Маркетингът в социалните медии помага на компаниите да популяризират марката си, да ангажират вниманието на потенциални клиенти и да насочат трафик към уебсайта си.
- Маркетинг чрез съдържание: Той помага за привличането, подхранването, информирането и забавлението на потенциални клиенти, за да спечелите техния интерес, доверие и лоялност.
- Оптимизация за търсачки (SEO): Тя увеличава видимостта на уебсайта в резултатите от търсенето, като подобрява класирането на даден уебсайт в търсещи машини като Google, Bing. С други думи сайт с добра SEO оптимизация има значително по-голям шанс да се показва на първа страница в резултатите при търсене. Това води до повече трафик и продажби.
- Имейл маркетинг: Имейл маркетингът е един от най-добрите начини за привличане и ангажиране на нови и съществуващи клиенти. Може би е малко контря интуитивно, но това е един от най-ефективните дигитални канали за увеличаване на продажбите, чрез увеличаване на ангажираността и обема на лоялната аудитория.
- Видео маркетинг: Дори само YouTube достига до повече възрастни в САЩ на възраст 18-49 години, отколкото всяка кабелна мрежа. Видео маркетингът е все по-популярен дигитален маркетингов канал за предоставяне на съдържание и е един от пот каналите от гледна точка на ефективност.
- Мобилен маркетинг: Мобилният маркетинг включва мобилни банерни реклами, SMS съобщения, пуш нотификации, реклами в приложения, QR кодове и др.
- Инфлуенсър маркетинг: Маркетингът чрез инфлуенсъри включва спонсориране на влиятелни лица за популяризиране на марка и увеличаване на обхвата на вашето продуктово послание.
- Партньорства и афилиейт маркетинг: При този вид маркетинг сключвате споразумение с доставчик на продукти или услуги и споделяте/печелите комисионна за продажба и привличане на нови клиенти.
- Онлайн / дигитална реклама (PPC): Дигиталната реклама, например рекламите с плащане на клик в Google / Facebook / Instagram, е онлайн рекламен модел, използван за привличане на трафик към уебсайтове и лендинг страници и онлайн магазини.
Имайте предвид, че макар това да са най-често срещаните канали за дигитален маркетинг, развиващият се дигитален пейзаж означава, че може да има и други видове.
Дигиталният маркетинг има няколко основни предимства
- Можете да съсредоточите усилията си само върху потенциалните клиенти, които е най-вероятно да закупят вашия продукт или услуга. С други думи можете да насочите рекламите или съдържанието си, към дадена аудитория, която да има определени характеристики, като пол, възраст, физическа локация или дори интереси при пазаряване.
Дигиталният маркетинг е свързан с анализирането на големи обеми данни, чрез приложения за маркетинг автоматизация. Така дори може да се филтрират само потребители, които чрез поведението си са показали интерес към покупка.
Това е по-рентабилно от традиционните маркетингови методи, особено ако искате да покриете по-голям пазар или пък предлагате нишови продукти.
- Дигиталният маркетинг изравнява игралното поле във вашия бранш и ви позволява да се конкурирате с по-големи марки.
Ако това ви се струва странно, помислете, колко често купувате продукти от магазини, за които чувате за първи път.
- Дигиталният маркетинг е измерим. Няма как да разберем с точност колко души реално са видели един билборд или телевизионна реклама, камо ли колко от тях реално са обърнали внимание. За разлика, при дигиталния маркетинг всеки клик в даден уебсайт или страница може да бъде преброен, както и всяко гледане на видео, или харесване на пост в социална мрежа. Освен това могат лесно да бъдат отчетени и продажби, които са се в следствие на тези действия от всеки отделен потребител.
Това е добре за отчитане на резултати в краткосрочен план. В дългосрочен план разбира се има и други важни предимства.
- По-лесно е да адаптирате и промените дигитална маркетингова стратегия. Използвайки различни приложения, можете лесно да създавате съдържание, да редактирате кампаниите си на момента и да променяте инвестирания бйджет или целева аудитория.
- Дигиталният маркетинг може да подобри вашия процент на реализация и качеството на привлечените потенциални клиенти. Това означава, че можете постепенно да оптимизирате кампаниите си така, че да достигате до все повече хора, които имат реален интерес към продуктите или услугите ви.
- Чрез дигитален маркетинг можете да ангажирате аудиторията си на всеки етап от техния път до покупката – клиентите проучват продукти, сравняват цени и характеристики, и търсят отзиви. Можете да имате различни маркетингови кампании и подходи към всяка една от тези групи потенциални клиенти.
- Активиране на таргетиране – Чрез използване на местоположение, демографски и др. Данни, мофе да насочите кампаниите си към точно определен вид аудитория и така с малък бюджет да постигнете значителен резултат.
KPI за дигитален маркетинг
Ключовите показатели за ефективност в дигиталния маркетинг (KPI) се използват за измерване на ефективността на маркетинговата кампания.
Онлайн търговците могат да използват редица KPI за проследяване на резултати за посещения и продажби.
- Източници на уеб трафик. Показва как хората намират вашия уебсайт.
- Общо посещения. Броят на единичните посещения от отделни посетители на вашия сайт.
- Уникални посещения. Броят хора, които са посетили вашия уебсайт.
- Честота на кликване (CTR). Процентът на хората, които са кликнали върху даден бутон или линк.
- Среден престой на страницата. Средното време, което всички потребители прекарват на една страница.
- ROI (възвръщаемост на инвестициите). Колко приходи печели една маркетингова кампания в сравнение с разходите за провеждане на тази кампания.
4 съвета за вашата кариера в дигиталния маркетинг
Бъдете в крак с тенденциите
За да продължите да учите, ще трябва да сте в крак с новините в бранша, като следвате големи сайтове за дигитален маркетинг и влиятелни хора в социалните медии.
Тъй като основните играчи като Google, Facebook, Instagram и Twitter редовно променят своите платени рекламни платформи и алгоритми, ви очакват сериозни трудности, ако не сте в крак с най-новите промени.
Нетуъркинг
Когато става дума за кариерно развитие и напредък, нетуъркинга
е от съществено значение. Ключов съвет тук е да се обградите с хора, по-талантливи от вас.
Най-добрият начин да започнете е да присъствате на срещи и конференции във вашия район или сектор, за да изградите връзки с други специалисти по дигитален маркетинг и да подобрите своя набор от умения чрез семинари и презентации.
LinkedIn, Twitter, Facebook и Instagram също са ефективни инструменти за нетуъркинг.
Лични проекти
Личните проекти са важни: Тествайте собствените си идеи, вместо просто да се доверявате на мненията на лидерите в индустрията. Нещата не винаги са еднакво приложими за всеки и има разлика между най-добрите практики и това, което всъщност може да доведе до резултати за бизнеса.
Всеки специалист по дигитален маркетинг трябва да има лични проекти, за да тества теориите, да получи опит от първа ръка в множество аспекти (като SEO, PPC, социални медии, маркетинг на съдържание и т.н.) и да може да поеме отговорност за успеха или провала на даден проект.
Наличието на лично дигитално пространство или публикация също ще покаже вашия ангажимент, като същевременно ще демонстрирате вашите умения, което от своя страна ще ви направи по-видими за бъдещите служители или работодатели.
Изградете личен бранд
Имате ли любима социална платформа, която обичате да използвате? Или правите много снимки или създавате видеоклипове, които можете да качите в акаунт в Instagram или канал в YouTube? Или имате блог, който редовно се обновява с ново съдържание?
Всички тези платформи ще предоставят безценна възможност да популяризирате името си, да се свържете с инфлуенсъри, както и с колеги, и да покажете на работодателя, че сте активни и мотивирани.
Вашето съдържание не е необходимо да е свързано с дигитален маркетинг. Целта е да се даде представа за вашата личност и да покажете вашите умения онлайн.
Обучения по дигитален маркетинг
Ако прочетохте статията дотук, вероятно дигиталният маркетинг ще ви хареса, като сфера за професионално развитие.
Регионален Мениджър за България, Retargeting.biz. Експерт по развитие на онлайн бизнес и дигитални брандове. Експерт в областта на маркентинг, ритейл, B2B, финанси и мениджмънт, компютърни и облачни технологии. Работил за CNSYS, Adidas, Peek & Cloppenburg, Tom Tailor, Mexx, Oviesse, Salsa Jeans.